Het potentieel van 3D printing in de schadeherstelindustrie
Moderne technologiÃŦn maken hun opwachting in alle sectoren. AI, digital twin, ML, VR en ook 3D printing worden snel populair en veranderen onherroepelijk de industriÃŦle processen.
In deze nieuwsbrief bekijken we even de evolutie en de mogelijke impact van 3D printing op de carroserrie herstellers. Deze impact wordt absoluut indien de OEM partners(automobiel industrie) wagens gaan bouwen met geprinte onderdelen. Moeten we ons onmiddelijk zorgen maken ? Kijken we daarvoor even naar het rapport van de Auto Task Force (okt 2023)
Concluderend benadrukken de bevindingen en aanbevelingen in dit rapport het transformerende potentieel van 3D-printen in de auto- en schadeherstelindustrie. De adoptie van 3D-printen biedt talloze nieuwe mogelijkheden voor efficiÃŦntie, kostenreductie en duurzaamheid. Het is echter cruciaal dat de uitdagingen worden aangepakt voortvloeiend uit het gebruik van 3D-geprinte auto-onderdelen van slechte kwaliteit. De risico’s die gepaard gaan met onderdelen die niet aan de normen voldoen, waaronder veiligheidsproblemen, incompatibiliteit en garantie-implicaties, kunnen niet worden onderschat. Deze risico’s hebben verstrekkende gevolgen voor schadeherstelbedrijven, verzekeraars, polishouders, OEM’s en aanbieders van 3D-print services.Â
De 3D in Auto Task Force beveelt een alomvattende aanpak aan om deze risico’s te beperken en verantwoorde 3D-printpraktijken in de industrie te bevorderen. Een verbod op het gebruik van 3D-geprinte onderdelen bij schadeherstel en -vervanging wordt aangeraden als deze niet zijn goedgekeurd door OEM’s of zijn gecertificeerd volgens erkende kwaliteitsnormen.Â
Onderwijs- en opleidingsinitiatieven moeten ontwikkeld worden. Het bewustzijn en de kennis over 3D-printtechnologie, kwaliteitsnormen en beste werkwijze moet vergroot worden bij zowel de beroepsmensen als de consumenten.Â
Om de effectieve implementatie van deze aanbevelingen te garanderen, wordt de oprichting van een toezichthoudend orgaan of een bestuursautoriteit voorgesteld. Deze instantie zou kwaliteitsnormen, certificeringsprocessen en nalevingsmaatregelen voor 3D-geprinte onderdelen definiÃŦren en handhaven.Â
Het is duidelijk dat de verantwoorde integratie van 3D-printing in de auto- en schadeherstelindustrie een enorme uitdaging wordt. Het is echter essentieel om de huidige toename van 3D-geprinte onderdelen van slechte kwaliteit aan te pakken om de veiligheid en belangen van alle betrokkenen te beschermen. Door deze aanbevelingen op te volgen, kunnen we in de toekomst de voordelen van 3D-printing benutten en tegelijkertijd de hoogste normen op het gebied van veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid in de branche garanderen.Â
Samenwerking tussen belanghebbenden uit de industrie is van cruciaal belang om deze doelen te bereiken en de weg vrij te maken voor een succesvolle en duurzame toekomst voor het 3D-printen in de automobielsector.
Â